Logistieke studenten bijten zich vast in challenge bij Summa Mechatronica

Challenge-summa-mechatronica

Logistieke studenten bijten zich vast in challenge bij Summa Mechatronica

Geïntegreerd leren is een belangrijke pijler binnen de opleidingen van Summa Transport & Logistiek. Het is cruciaal dat het onderwijs aansluit op de beroepspraktijk en uitdagend is. Summa probeert haar studenten daarom zo veel mogelijk kennis te laten maken met de praktijk. Dit gebeurt onder meer in de vorm van het oplossen van challenges: real-life problemen bij organisaties uit het werkveld. Afgelopen kwartaal gingen tweedejaars studenten van de opleiding Manager Transport & Logistiek aan de slag met een challenge bij Summa Mechatronica.

Niet meer misgrijpen…

Vincent Pothuizen, docent elektronica bij Summa Mechatronica liep steeds tegen hetzelfde probleem aan. Materialen die in zijn lessen gebruikt worden bleken vaak onverhoopt niet op voorraad te zijn. Studenten grepen weleens mis en liepen daardoor vast op hun project. Om dit te ondervangen werd soms te laat of zelfs te veel besteld. Dat moest anders vond Pothuizen en daarom schakelde hij de studenten van Summa Transport & Logistiek in.

Challenge-voorraadProbleemstelling onderzoeken op locatie

Summa docenten Jos Clee en Ivo Verhoeven, gingen samen met gastdocent Jeff van Hek en een onderwijskundige van de opleidingsinstantie, aan de slag met het (didactisch) vormgeven van de challenge. De uitvoering van de challenge werd verdeeld over acht weken waarna lesmomenten ten behoeve van de challenge in het lesrooster werden verwerkt.

Bezoek op locatie

In de eerste week brachten studenten een bezoek aan de opdrachtgever. Hier werd het probleem aan hen gedemonstreerd. Pothuizen legt uit: “We hebben geen inzicht in de voorraad van materialen. Daarnaast hebben administratieve processen bij ons geen prioriteit.” Studenten kregen een rondleiding en konden zien hoe de materialen van Summa Mechatronica – en dan met name de weerstanden – momenteel worden opgeslagen. Ook was er ruimte om vragen te stellen en zo een helder beeld te krijgen van de probleemsituatie. De leerlingen verlieten de locatie met de opdracht een oplossing of methodiek te vinden voor het voorraadprobleem.

Huidige en gewenste situatie in kaart brengen

Tijdens de les brachten studenten het probleem visueel in kaart. Middels een flowchart maakten zij de gewenste en huidige situatie inzichtelijk waardoor pijnpunten werden blootgelegd. Door de flowcharts in groepjes aan elkaar te presenteren en hierover te discussiëren, werd de oplossingsrichting steeds concreter. “Je krijgt steeds nieuwe inzichten waardoor je steeds dichter bij een oplossing komt”, vertelt student Diederick Schut enthousiast.

Het belang van leren in de praktijk

Ook student Patrick Loos is enthousiast over deze manier van leren: “Het is gaaf dat je echt iets kunt oplossen voor iemand uit het bedrijfsleven.” Deze toegevoegde waarde wordt ook door de betrokken docenten onderschreven. Gastdocent Jeff van Hek: “Tijdens deze challenge fungeren docenten als coach en studenten als consultants. Doelstelling is dat de studenten zelf de verantwoordelijkheid nemen om tot een goed eindresultaat te komen. Door kritische vragen te stellen helpen we hen steeds een stukje verder, maar ze doen het uiteindelijk zelf.” Jos Clee vult aan: “We sturen voornamelijk op resultaat. Dit is immers wat telt voor de opdrachtgever én in de beroepspraktijk.”

 Challenges als vast onderdeel van het curriculum

De challenge bij Summa Mechatronica is momenteel nog in volle gang. Begin juli presenteren de studenten hun oplossingen aan de opdrachtgever. Daarmee zijn er dit jaar mooie stappen gezet op het gebied van geïntegreerd leren. Vanaf volgend jaar zullen challenges zoals deze een vast onderdeel vormen van het onderwijscurriculum. Echter kunnen we dat logischerwijs niet zonder opdrachten uit de beroepspraktijk. Heeft u een logistieke uitdaging waar u graag een oplossing voor wilt vinden? Laat het ons weten door een e-mail te sturen naar j.vos@summacollege.nl.

 

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

drie + twee =