Jaap Vos: “Mijn rol als practor? Vooruitkijken en ons onderwijs toetsen”

Jaap-Vos-interview

Jaap Vos: “Mijn rol als practor? Vooruitkijken en ons onderwijs toetsen”

Jaap Vos vervult sinds 1 februari 2019 de rol van practor binnen Summa Transport & Logistiek. We blikken met hem terug op de eerste maanden. Hoe heeft het practoraat zich ontwikkeld en wat hebben we tot nu toe gerealiseerd?

Jaap, die twee dagen per week door Fontys wordt gedetacheerd aan Summa, is inmiddels helemaal ingeburgerd: “Docenten en studenten kennen mijn rol en ook regionale organisaties weten mij steeds beter te vinden. Het verbinden van studenten en docenten met het regionale bedrijfsleven is een van mijn belangrijkste taken als practor. Ik heb mij in mijn beginperiode als practor daarom voornamelijk toegelegd op het leggen van contacten.”

Jaap VosMens en robot in het magazijn

Inmiddels beginnen deze contacten zijn vruchten af te werpen. Zo gaat Summa Transport & Logistiek aan de slag met het vertalen van een onderzoek dat momenteel wordt uitgevoerd door TNO en de Erasmus Universiteit van Rotterdam. “Zij onderzoeken de invloed van warehouse robotisering op hbo- en wo-geschoold personeel”, vertelt Jaap. “Wij trekken dit door naar magazijnmedewerkers met een mbo-opleiding. Wat voor invloed heeft robotisering op hen en wat betekent dit voor ons onderwijs?”

Wensen van vandaag (en morgen)

Jaap: ”Door bij dit soort onderzoeken betrokken te zijn blijven we op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de transport- en logistieksector. Op basis hiervan kunnen we het gesprek aangaan met het bedrijfsleven: over welke kwaliteiten moeten onze studenten beschikken om nu (en in de toekomst) voor hen van toegevoegde waarde te zijn? Het is mijn rol als practor om constant vooruit te blijven kijken en te toetsen of het onderwijs wat we bieden nog aansluit.”

Docentstages

Op basis van de kennis die Jaap opdoet over de ontwikkelingen in de sector, kijkt hij hoe het onderwijs dichter naar het bedrijfsleven kan worden gebracht. “Het onderwijs dat wij bieden wordt vormgegeven door onze docenten. Wij vinden het belangrijk dat zij de binding met het werkveld behouden.” Dit kan bijvoorbeeld met behulp van docentstages die via het practoraat worden bemiddeld. Jaap vertelt: “Vanaf volgend schooljaar gaat een van onze docenten meelopen bij de realisatie van een nieuw, sterk geautomatiseerd warehouse hier in de regio. Het is natuurlijk erg mooi dat hij de ervaringen die hij daar opdoet in zijn lessen kan overbrengen aan onze studenten!”

Tip: lees ook het artikel over de docentstage van Summa-docent Ivo Verhoeven bij Vanderlande.

Challenges voor studenten

Maar niet alleen docenten lopen mee met organisaties uit het regionale bedrijfsleven, ook studenten wordt deze kans geboden. Organisaties die tegen een probleem aanlopen kunnen onze studenten inzetten om een oplossing te vinden. Zo loopt er momenteel een challenge voor studenten bij Summa Mechatronica. “Het mooie aan deze challenges is dat studenten ervaren dat ze binnen organisaties van toegevoegde waarde zijn. Ze lossen een écht probleem op waar organisaties zelf niet uitkomen. Daarnaast is het uitvoeren van een dergelijke opdracht natuurlijk veel gaver dan leren uit een boek”, aldus Jaap.

Op naar volgend schooljaar

Het huidige schooljaar zit er inmiddels bijna op. De voorbereidingen voor het schooljaar 2019/2020 zijn momenteel in volle gang. Challenges voor studenten krijgen vanaf volgend schooljaar een vaste plaats in het onderwijsprogramma. Jaap: “Op basis van de ervaring die we dit jaar hebben opgedaan, worden opdrachten voor studenten didactisch en pedagogisch onderbouwd om een maximale leerervaring te creëren.”

Heeft u een uitdaging voor ons?

Natuurlijk zijn uitdagingen voor studenten en docenten altijd welkom. Heeft u binnen uw organisatie een logistiek vraagstuk dat u graag opgelost zou willen zien? Laat het ons weten door een e-mail te sturen naar j.vos@summacollege.nl. “Alle ideeën zijn welkom! Wij gaan graag het gesprek aan om te kijken hoe we uw probleem het best kunnen oplossen”, aldus Jaap Vos.

 

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

1 × 3 =