Docent Ivo Verhoeven bij Vanderlande: ‘Samenwerken is halen en brengen’

Docentstage Ivo Vanderlande

Docent Ivo Verhoeven bij Vanderlande: ‘Samenwerken is halen en brengen’

De verbinding tussen het onderwijs en het bedrijfsleven stond centraal bij de aanvraag van het Regionaal Investeringsfonds. Nu deze subsidie aan ons is toegewezen, kunnen we concrete stappen gaan zetten om dit te realiseren. Docent Ivo Verhoeven onderzocht alvast de mogelijkheden. Hij is momenteel op docentstage bij een grootmacht op het gebied van logistieke automatisering: Vanderlande.

Inzicht in het bedrijfsproces van A tot Z

Ivo vertelt: ‘De docentstage houdt in dat ik ongeveer één dag in de week inhouse ben bij Vanderlande. Ik heb dan de kans om te zien hoe het bedrijfsproces van A tot Z verloopt en welke afdelingen waarbij betrokken zijn: van het vallen van een order en het tekenen van een product, tot de daadwerkelijke levering ervan.’

Zicht op nieuwe technologische ontwikkelingen

‘Meelopen bij een organisatie als Vanderlande zorgt ervoor dat ik zicht heb op nieuwe technologische ontwikkelingen. Daarnaast weet ik wat er speelt in de organisatie en welke uitdagingen er liggen. Wij stemmen ons onderwijs af op de inzichten die we tijdens dergelijke stages opdoen en verwerken concrete voorbeelden in de les. Dit maakt leren voor studenten niet alleen toegankelijker, maar ook een stuk leuker!’

Halen en brengen

Een dergelijke stage verrijkt niet alleen de kennis van Ivo en zijn studenten. Ook Vanderlande plukt er de vruchten van. ‘Wij vinden het belangrijk voor Vanderlande van toegevoegde waarde te zijn’, aldus Ivo. ‘Niet alleen iets halen, maar ook iets brengen.

‘Samenwerken is soms meer dan het creëren van synergie tussen een opleidingsinstituut en het bedrijfsleven. Het bereikt soms een apotheose. Voor mij was dit zeker het geval in de samenwerking tussen Summa en Vanderlande met als resultaat de Stack@Ease. Hiermee is de eerste stap gezet naar een nog betere en duurzamere samenwerking, gericht op een innovatieve leeromgeving om studenten maximaal voor te bereiden op een uitdagende job in de Transport- en Logistieksector.’ – Dirk-Jan Verheijden, Manager Educational Alliances bij Vanderlande

Spin in het web

Summa Transport & Logistiek wil een verbindende rol vervullen in de regio. ‘Wij hebben contacten met diverse regionale organisaties uit de sector. Wij kunnen helpen door hen met elkaar in contact te brengen. Zo zijn we met innovatiepartner Realtime Solutions een kijkje gaan nemen in het warehouse van Vanderlande en konden we logistiek manager Frans van Geffen verrassen met de mogelijkheden van realtime voorraadbeheer’, vertelt Ivo.

‘Na vijf uur had ik een werkend warehouse managementsysteem. Daar stond ik wel even van te kijken! Daarnaast kun je in het systeem veel data zien. Denk bijvoorbeeld aan de naam van de medewerker die een product heeft bij- of afgeboekt. In veel systemen waar ik mee heb gewerkt was dit niet mogelijk.’ – Frans van Geffen, Reverse Logistics Manager bij Vanderlande.

Stack@Ease

Een mooi resultaat van de docentstage van Ivo bij Vanderlande is de komst van de Stack@Ease naar onze opleidingslocatie aan de Furkapas. Een innovatief systeem voor vliegvelden waarmee bagageafhandeling verbeterd wordt. Vanderlande heeft dit product aan ons gedoneerd. Ivo: ‘Het is voor studenten belangrijk dat ze flexibel met producten zoals de Stack@Ease om kunnen gaan. Robotisering is aan de orde van de dag. De Stack@Ease is voorzien van artificial intelligence. Wij willen dat onze studenten weten dat dit de toekomst is die voor hen in het verschiet ligt en ze daarop voorbereiden. Een docentstage als deze levert daarvoor een belangrijke bijdrage.’  

Dirk-Jan Verheijden, Manager Educational Alliances bij Vanderlande, voegt hieraan toe: ‘De docentstage van Ivo heeft een cruciale rol gespeeld in de installatie van de Stack@Ease bij Summa. Hij was op vele vlakken de initiatiefnemer en drijvende kracht die ons heeft aangezet dit te realiseren.’

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

19 + 3 =